Je wilt met je website graag een toppositie in Google. Maar omdat iedereen dat wil, is de concurrentie vaak heftig, en gaat dat niet vanzelf. Je kunt de concurrentie voorblijven met zoekmachinemarketing en Search Engine Optimization (SEO). Hierbij gaat het om zowel betaalde als onbetaalde positionering van je website op de resultatenpagina van zoekmachines als Google en Yahoo.
Ken je klanten
Gebruikers van zoekmachines zoals Google kunnen talloze synoniemen en woordcombinaties gebruiken wanneer zij op internet naar jouw producten en diensten zoeken. Deze spontane, “natuurlijke” invoer van zoekmachinegebruikers ("organic search") vormt de basis voor zoekmachinemarketing. Feitelijk draait het om kennis van je doelgroepen. Denk en handel als potentiële klanten, sluit aan bij hun taal en gedrag en jouw klanten zullen geen moeite hebben je te vinden.
Zoekwoorden-onderzoek
Er zijn vele online tools waarmee een zoekwoorden-onderzoek kan worden gedaan. BlueGear gebruikt bij voorkeur de Keyword Planner van Google, vaak aangevuld met andere tools. Hiermee kan uitgezocht worden welke zoekwoorden klanten gebruiken. Hiermee ontstaan belangrijke inzichten over de problemen die klanten bezig houden en de onderwerpen en zoekwoorden die op je website te vinden moeten zijn. Een zoekwoorden-analyse vormt een belangrijke pijler in je marketing en communicatie, lees hier meer over de vele voordelen ervan.
Optimalisatie
Jouw website moet in zowel technisch als inhoudelijk opzicht optimaal aansluiten op de zoekvraag van de zoekmachinegebruiker. Zoekmachines ondervinden dan geen technische hinder en "herkennen" dan dat het aanbod past bij de vraag van de zoekmachinegebruiker. Dit leidt uiteindelijk tot hogere conversieratio's voor je website (het percentage bezoekers dat tot een gewenste actie overgaat).