Hoe kan BlueGear bijdragen aan uw succes in de sales funnel?

Fase in de sales funnel (AIDA-model)

BlueGear helpt ondernemers in alle fases van de sales funnel en de klantreis: door de aandacht van het gewenste publiek te vangen, potentiële klanten naar de website te leiden en de website zo in te richten dat bezoekers daar doen wat beoogd wordt: iets kopen, iets downloaden, zich abonneren, een berichtje achterlaten, enz., enz. De grafiek illustreert dit proces (de bekende "sales funnel" of "verkooptrechter") die beschreven wordt aan de hand van het beproefde AIDA-model. BlueGear begeleidt ondernemers met succes in alle fases van dit proces. Hieronder volgt per fase een korte beschrijving van het proces in grote lijnen, het is overigens beslist geen beschrijving van een universele werkelijkheid of wetmatigheid.

De "Attention"-fase

Een ondernemer zal moeten laten weten dat de onderneming bestaat en wat zijn of haar aanbod is. "Hello world", hier ben ik. Dat gaat in de meeste gevallen het beste door te adverteren en/of te zorgen voor publiciteit in (online) magazines, een interview in een (lokale of regionale) krant. Zo wordt een groot publiek bereikt. Een groot deel zal nooit klant worden (want voelt zich niet aangesproken of heeft andere behoeftes), maar een deel behoort tot de klantengroep. Hiermee zet je je communicatie in de eerste versnelling. 

De "Interest"-fase

Wanneer in de vorige fase de aandacht is getrokken zal een deel van het publiek zich aangesproken voelen, er is sprake van een bepaalde mate van interesse. Mogelijk wordt de website al eens bezocht en wordt van daaruit besloten de onderneming te volgen op sociale media. Op sociale media kan de aandacht vastgehouden worden door regelmatige publicaties die de knowhow van de onderneming onderstrepen, de gunfactor versterken en de binding met klanten of potentiële klanten en andere stakeholders versterken. Een deel van je doelgroep is wakker en begint je in de gaten te houden. Je communicatie staat in de tweede versnelling.

De "Desire"-fase

Heeft de onderneming een aanbod dat nauw aansluit op de behoefte van de klant en is het vertrouwen van de klant gewonnen, dan komt de onderneming op de "shortlist" van aanbieders met het beste aanbod. Op de website kan het vertrouwen in de aangeboden oplossing worden versterkt door het plaatsen van reviews van andere klanten, door een uitstraling en vormgeving die goed in de smaak valt bij de klant, door een overzichtelijke en goed funcitonerende website, door heldere (retour-) voorwaarden, garanties, keurmerken, enz., enz. Je zit in de derde versnelling.


De "Action"-fase

Als de aanbieder op de meeste aspecten van aanbod en presentatie de hoogste ogen gooit, zal de potentiële klant tot koop overgaan of stappen gaan zetten die aan de koop vooraf gaan. Er wordt contact gezocht met de aanbieder. Als tussenfase kan nog besloten worden eerst een laagdremepelige of gratis vorm van dienstverlening af te nemen: denk aan abonneren op een nieuwsbrief, een whitepaper downloaden, een handige checklist downloaden, een aanbieding of probeeraankoop afnemen. Je hebt de hoogste versnelling bereikt, de sales funnel is nu compleet.


De "Overdrive"

Als je als ondernemer klanten hebt en deze zijn tevreden of zelfs lovend over jouw producten of diensten, dan is de kans groot dat zij een goed woordje voor je willen doen. Zo sluit je de cirkel: bestaande klanten treden dan als ambassadeur op en versterken de communicatie van je onderneming of organisatie in de andere fases. Dit is je communicatie in "overdrive", de vijfde versnelling!

 

Plan van aanpak per fase

Elke fase kent andere doelen en prioriteiten en vraagt dus om andere werkzaamheden en media-inzet. Hieronder volgt een aantal voorbeelden van werkzaamheden die per fase door BlueGear kunnen worden uitgevoerd om het gewenste doel te bereiken.









De "Attention"-fase

We gaan VERBREDEN: je maakt je breed, laat weten dat je er bent via een reclamecampagne of aanbiedingen en acties. Het gaat vooral om kwantitatieve doelen: meer bereik, naamsbekendheid vergroten, omzet verhogen.

De "Interest"-fase

We gaan VERBINDEN: hoe zorg je ervoor dat je relevant bent voor je publiek? Wat vinden ze belangrijk, interessant, of relevant. Waar kun je bijdragen aan de oplossing van hun problemen? Sociale media zijn in deze fase van de klantreis erg belangrijk.

De "Desire"-fase

We VERDIEPEN door echt waardevolle content aan te bieden, door duidelijk te maken waarom jouw aanbod beter is of de voorkeur geniet. Dit is waar je laat zien dat je een vakman bent, dat je over de juiste kennis beschikt en ervaring hebt in het oplossen van de problemen van je klanten.

De "Action"-fase

Hier resultaat van goede communicatie door een betrouwbare aanbieder is VERTROUWEN. Het bezoek op je website is ervan overtuigd geraakt dat je een geschikte aanbieder bent en laat bijvoorbeeld gegevens achter om een pdf te kunnen downloaden, doet een bestelling of pakt de telefoon om echt contact te maken. Marketeers noemen dit "conversie". Afhankelijk van je situatie en aanbod zijn er vele opties mogelijk om de bezoeker van uw website te "verleiden" tot actie over te gaan, denk aan:

De "Overdrive"

In deze fase gaat het om loyaliteit van de klant. Je wilt terugkerende klanten en je wilt graag klanten die reclame voor je maken (mond-tot-mond reclame). Je kunt hierbij denken aan:

  • Online reviews
  • Testimonials op de website
  • Up- en cross-selling in bestaande aanbod of assortiment
  • Nieuwsbrief / Direct Mail
  • Klantenkaart
  • Samenwerking met andere ondernemers of stakeholders